neděle, června 25, 2006

Nap(i)lno

Skočil jsem naplno do prvního týdne nového tréninkového plánu, jehož výsledkem bude pokoření času 3:30. Plán, který na první pohled vypadá nevině, skrývá jednu zásadní vlastnost. Nedává mi šanci se při běhu flákat a pokukovat po okolí kde co lítá.
Například dnešních 22 km volně. Volně podle pokynu trenéra znamená běh při TF 73-83 % maxima, (63-76 % podle metodiky Miloše). Rozmezí je široké jednak z důvodu, že s přibývajícími km a zachováním rychlosti tep roste, a jednak proto, že horní hranice platí pro posledních 8 km.
Protože poslední týdny běhám už jen zrána, mám zpočátku docela problém se na požadovanou TF dostat. Nutí mě to k vyšší rychlosti, a po rozklusu se dostávám i na čas 4:40/km. Po dalším km se tep i rychlost ustálí, ale i tak běžím v dolním pásmu pod 5 minut. Tak dopadla sobotní volná dvanáctka (58:55 při TF 75 % max / 67 % M)
A jak jsem zvládnul dnešních 22 km ? Podobně. První půlku s TF 76 % max a druhou s TF 80 % max (67 resp. 72 % M) celkem za rovných 1:50. V druhé půlce se mi TF začala zvyšovat sama aniž bych zrychloval. Bylo mi vysvětleno, že je přirozený úkaz a pak za to může vedro. Přestože jsem dnes vyběhl už téměř nahý, termoregulace těla si pomáhala zrychleným dechem a tepem.
Moje pocity po týdenních 75,6 km (včetně rozklusů a výklusů) se dají shrnout do čtyřech slov. Chce se mi spát.

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Přesně tak. Při vedru stoupá tepová frekvence, protože tělo potřebuje více krve na ochlazení kůže, tedy i srdce musí při stejném sportovním výkonu víc makat:-)

Anonymní řekl(a)...

Podle Herberta Steffnyho v knize Běh pro zdraví i podle knížky Všetko o behu má být při volném běhu tepová frekvence asi 65 %. Nevím, jestli znáš stránku
http://www.maraton.cz/trenink/
tam je výpočet tréninkového tempa, snažím se tým řídit. Moje zkušenost mi říka, že téměř vždy běhám při tréninku moc rychle, běhat 6 min/km je otrava. Ale i když jsem absolutně pomalý, tak relativně jsem na tom lépe s rychlostí, jako s vytrvalostí, podle času na 10 km bych měl běžet maraton asi za 3:25, skutečný čas 3:40. Takže chci zvýšit objem "pomalých" km tak na 80-85 km týdně a k tomu pár km ychlostně.

Anonymní řekl(a)...

Díky za názor :-), s Luboshem jsme tuto otázku už prodiskutovali mailem. Budu se znažit ubrat. Je pravdou, že nejvíce mě nakopnul běh 57 km za sedm a půl hodiny - tedy opravdu pomalý běh.